Перейти до основного вмісту

Звіт про результати проведення електронних консультацій з громадськістю щодо проекту розпорядження Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок»

ЗВІТ 
про результати проведення електронних консультацій з громадськістю щодо проекту розпорядження Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок» 

 

Найменування органу виконавчої влади та назва проекту акта, що виносився на обговорення

Відповідно до Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 р. № 996, у період з 23 серпня по 6 вересня 2023 р. включно Міністерство енергетики України оприлюднювало на своєму офіційному веб-сайті проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок» (далі — проект розпорядження). 

Проект розпорядження розроблений Міненерго на виконання Плану організації виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 січня 2023 р. «Щодо стану виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України з питань енергетичної безпеки та невідкладних заходів із забезпечення роботи національної економіки під час ОЗП 2022/23 року в умовах особливого періоду», введеного в дію Указом Президента України від 13 січня 2023 р. № 18, з метою гармонізації міжнародних зобов’язань України, як члена Енергетичного Співтовариства, із положеннями Закону України «Про ринок електричної енергії» в частині забезпечення відповідності (достатності) генеруючих потужностей для покриття прогнозованого попиту на електричну енергію та забезпечення необхідних резервів. 

Інформація про осіб, що взяли участь в обговоренні

Протягом періоду оприлюднення проекту розпорядження Міненерго отримало зауваження та пропозиції від: 

Акціонерного товариства «Дніпровська теплоелектроцентраль». 

Інформація про зауваження та пропозиції, що надійшли до органу виконавчої влади за результатами обговорення

У наданих матеріалах АТ «Дніпровська ТЕЦ» порушено питання щодо: 

1.    відведеного строку закриття / заміни спалювальних установок, оператором яких, у тому числі, виступає АТ «Дніпровська ТЕЦ». 
Запропоновано у відповідній графі частини 1 додатка 4 до Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок фразу «Не пізніше 31 грудня 2025 р.» викласти у такій редакції: «Не пізніше 3 років після закінчення дії воєнного стану»; 

2.    недоцільності прив’язки строку закриття / заміни спалювальних установок на кінець календарного року, коли триває період проходження осінньо-зимового максимуму. 
Запропоновано робити прив’язку строку закриття / заміни спалювальних установок на кінець опалювального періоду; 

3.    необхідності розроблення механізму фінансування проектів із заміни великих спалювальних установок для підприємств, частка держави у статутному капіталі яких складає понад 50 %. 

Інформація про врахування зауважень та пропозицій громадськості

Зауваження та пропозиції АТ «Дніпровська ТЕЦ» до проекту розпорядження не враховано. 

Обґрунтування щодо врахування пропозицій та зауважень громадськості

До пунктів першого та другого зауважень та пропозицій громадськості.

Питання впровадження Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2017 р. № 796-р (далі — Національний план), належить до сфери виконання вимог Директиви 2010/75/ЄС Європейського Парламенту і Ради від 24 листопада 2010 р. про промислові викиди (інтегрований підхід до запобігання забрудненню та його контролю) згідно з положеннями Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони та Договору про заснування Енергетичного Співтовариства, сторонами яких виступає Україна. 

Так, існуючим великим спалювальним установкам, для яких на основі аналізу техніко-економічних характеристик обладнання встановлено обмежений час експлуатації, дозволяється дотримуватися нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин, встановлених дозволами, які є дійсними на 31 грудня 2017 р. По завершенню визначеного обмеженого часу експлуатації такі установки мають бути виведені з експлуатації або замінені на нові, викиди від яких будуть відповідати вимогам Додатку V до Директиви 2010/75/ЄС. 

Перелік великих спалювальних установок, які включені до частини 1 додатку 4 до Національного плану, визначено у додатку 1 до рішення Ради Міністрів Енергетичного Співтовариства від 14 жовтня 2016 р. № D/2016/19/MC-EnC. Робота таких установок дозволена не пізніше ніж до 31 грудня 2023 р. 

Однак, зважаючи на тимчасову втрату контролю, істотні пошкодження, знищення ряду інфраструктурних об’єктів паливно-енергетичного комплексу та інші негативні соціально-економічні обставини, які відбулися після 2014 р. і загострилися внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України, з метою забезпечення енергетичної безпеки держави Міненерго вбачає за доцільне у найближчі роки зберегти можливість роботи всіх доступних генеруючих потужностей. 

Тому, з метою можливості залучення до роботи потужностей теплової генерації і при цьому — дотримання міжнародних зобов’язань держави, як під час дії воєнного стану, так і після його припинення чи скасування, Міненерго було ініційовано процедуру перегляду для України строків та умов імплементації Директиви 2010/75/ЄС шляхом внесення змін до рішення Ради Міністрів Енергетичного Співтовариства від 14 жовтня 2016 р. № D/2016/19/MC-EnC. 

За результатами обговорення порушеного питання на 67 і 68 засіданнях Постійної групи високого рівня Енергетичного Співтовариства, що відбулися 22 березня і 20 червня 2023 р. у м. Відень (Австрія), схвалено проект рішення Ради Міністрів Енергетичного Співтовариства, який планується до затвердження за письмовою процедурою у вересні 2023 р. 

Проект рішення, зокрема, передбачає призупинення нарахування годин роботи для всіх установок, які включені до додатку 4 до Національного плану, до дати завершення дії воєнного стану або не пізніше 31 грудня 2024 р. (залежно від того, що настане раніше), у межах установленого ліміту напрацювання (20 тис. або 40 тис. годин). 
Також передбачається можливість продовження роботи установок, які включені до частини 1 додатку 4 до Національного плану, до дати завершення дії воєнного стану або не пізніше 31 грудня 2025 р. (залежно від того, що настане раніше), у межах установленого ліміту напрацювання 20 тис. годин. 

Таким чином, коригування строків закриття / заміни спалювальних установок, які включені до додатку 4 до Національного плану, залежить від положень, викладених у рішенні Ради Міністрів Енергетичного Співтовариства від 14 жовтня 2016 р. № D/2016/19/MC-EnC, та від подальших змін до зазначеного рішення. 

До пункту третього зауважень та пропозицій громадськості.
Питання розроблення порядку та джерел фінансування природоохоронних заходів, передбачених Національним планом (далі — механізм фінансування), визначено абзацом першим підпункту «а» підпункту 6 пункту 1 рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 липня 2021 р. «Про заходи з нейтралізації загроз в енергетичній сфері», введеного в дію Указом Президента України від 28 серпня 2021 р. № 452, та пунктом 5 розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 листопада 2021 р. № 1512-р «Про внесення змін до Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 червня 2018 р. № 428». 

Резолюцією Прем’єр-міністра України від 11 травня 2022 р. № 18405/14/1-21 завдання щодо підготовки проекту акта про визначення механізму фінансування відтерміновано на 6 місяців після припинення чи скасування воєнного стану в Україні. 

Разом з тим, зауваження щодо необхідності розроблення механізму фінансування проектів із заміни великих спалювальних установок для підприємств, частка держави у статутному капіталі яких складає понад 50 %, буде розглянуто під час підготовки проекту акта про визначення механізму фінансування. 

Результати обговорення проекту акта

Продовжено погодження проекту розпорядження в редакції Міненерго відповідно до вимог Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 р. № 950. 

Документи: 
1.    Лист АТ «Дніпровська ТЕЦ» від 1 вересня 2023 р. № 4370/11. 
 

Дата публікації