Інформація
про обсяг, перелік (номенклатуру) та якісні характеристики мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів відповідно до вимог
Закону України «Про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів»
Міністерство енергетики України відповідно до вимог Закону України «Про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів» (далі – Закон) оприлюднює інформацію обсяг, перелік (номенклатуру) та якісні характеристики мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів (далі – МЗНН).
1. Визначення обсягів та переліку (номенклатури) МЗНН
v обсяги МЗНН
1) в 2025 році: 3% від введеного в обіг обсягу нафти та/або НП у 2024 році, але не менше 250 т (для імпортерів та виробників);
2) необхідні обсяги МЗНН і фінансове забезпечення (далі – ФЗ) мають бути створені перед уведенням в обіг чергової партії НП;
v перелік (номенклатури) МЗНН
1) пропорційність (част. 8 ст. 8 Закону) – перелік (номенклатура) МЗНН відповідає переліку введених в обіг нафтопродуктів (МЗНН створюється в тому виді нафтопродуктів, який вводиться в обіг);
2) для скрапленого газу (п. 3 част. 10 ст. 8 Закону) – МЗНН на вибір суб’єкта створюються або в скрапленому газі, або в бензинах (з коефіцієнтом 0,8).
v фінансове забезпечення МЗНН
1) необхідно створити ФЗ (част. 9 ст. 8, част. 3 ст. 10 Закону) в сумі еквівалентній обсягу 25% від нормативних МЗНН.
v перевірка вимог щодо створення МЗНН та ФЗ
Ці вимоги щодо створених обсягів МЗНН (3% … 24%) та ФЗ будуть перевірятись ДМС і ДПС щоразу при введенні в обіг НП.
Для суб’єктів ринку та операторів головне – виконання вимоги: необхідні обсяги МЗНН і ФЗ мають бути створені перед уведенням в обіг чергової партії НП.
В разі не дотримання однієї з вимог (обсяг МЗНН чи ФЗ) – відмова в розмитненні (при імпорті) чи реєстрації акцизної накладної (при виробництві).
2. Розрахунок обсягів МЗНН для оператора
Обсяг для оператора розраховується так, як і для суб’єктів ринку, з урахуванням вимог частин 8-10 статті 8, статей 9-10, частин 1-4 Прикінцевих положень Закону.
Проте оператор має створювати додаткові обсяги МЗНН для укладення тікетс-угод, відповідно до яких він створює обсяги МЗНН і ФЗ замість суб’єкта ринку, з яким він уклав таку угоду.
3. Зберігання МЗНН за кордоном.
v Обсяги можливого зберігання МЗНН за кордоном:
- в "стандартному режимі" (п.5 статті 11) – обсяги до 25% від нормативних МЗНН в країнах-сусідах України-членах ЄС;
- в "режимі воєнного стану" (п.6 Прикінцевих положень) – обсяги до 50% від нормативних МЗНН в країнах- сусідах-членах ЄС та в країнах-сусідах сусідів України-членах ЄС (в останніх країнах - обсяги не більше 25%);
v Місця можливого зберігання МЗНН за кордоном:
- центральний об’єкт зберігання (в розумінні Директиви Ради 2009/119/ЄС);
- ліцензований суб’єкт господарювання, який має у розпорядженні вільні резервуари;
v Умови можливого зберігання МЗНН за кордоном:
- відсутні обмеження, обтяження щодо зберігача;
- укладення з адміністратором ЕСР угоди про обмін інформацією щодо обсягів зберігання суб’єктами МЗНН;
- здійснення за запитом адміністратором перевірок щодо наявності обсягів МЗНН;
- заборона передачі зобов’язань із зберігання МЗНН іншим суб’єктам;
- обсяг зберігання в країнах-сусідах не більше 50% від обсягу МЗНН;
- обсяг зберігання в країнах-сусідах сусідів не більше 25 % від обсягу МЗНН;
- введення в обіг МЗНН у визначений КМУ строк (в разі кризової ситуації).