Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2023 року № 1405 були внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2022 № 206 «Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану», відповідно до яких скасовано мораторій (заборону) на нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість з оплати за житлово-комунальні послуги населенням, а також на припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг за заборгованість з оплати за житлово-комунальні послуги населенням в територіальних громадах, території яких не відносяться до територій можливих бойових дій, бойових дій та окупованих територій за умови інформування про такі випадки відповідного виконавця комунальної послуги), а тому на сьогодні постачальники електричної енергії мають право ініціювати припинення електроживлення об’єктів побутовим споживача, розташованих на відповідних територіях, за заборгованість з оплати спожитої електричної енергії (окрім об’єктів споживачів, які було пошкоджено внаслідок воєнних (бойових) дій за умови інформування про такі випадки відповідного виконавця комунальної послуги).
*Нагадаємо, Постановою Кабінету Міністрів України від 5 березня 2022 року № 206 «Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану» було встановлено, що до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється припиняти/зупиняти надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі.
Яка процедура?
Відключення здійснюються у порядку, визначеному Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312. Електропостачальник зобов’язаний попередити споживача про відключення не пізніше ніж за 10 робочих днів до дня відключення. У разі врегулювання споживачем питання погашення заборгованості до дати відключення, зазначеної в попередженні (зокрема оплата заборгованості в повному розмірі або, у разі відсутності коштів, укладення з постачальником договору про реструктуризацію заборгованості та дотримання його умов), припинення постачання електричної енергії такому споживачу не здійснюється.
Якщо споживач не згодний із сумую заборгованості, він має право звернутися до оператора системи розподілу/електропостачальника щодо перевірки даних про обсяги споживання електричної енергії/суми нарахувань за спожиту електричну енергію або до суду. Протягом періоду розгляду спірного питання щодо заборгованості в суді відключення не здійснюється.
Яка процедура відновлення електроживлення?
Для відновлення електроживлення об’єкта споживача, відключеного за заборгованість, споживачу необхідно сплатити суму заборгованості в повному розмірі або, у разі відсутності коштів, звернутися до електропостачальника (з наданням відповідного обґрунтування) щодо укладення договору про реструктуризацію заборгованості та забезпечити виконання умов цього договору, та здійснити оплату вартості робіт з повторного підключення. Після здійснення відповідних заходів відновлення електроживлення електроустановок споживача здійснюється протягом 3 робочих днів у містах та 5 робочих днів у сільській місцевості.