Перейти до основного вмісту

Звіт про результати проведення електронних консультацій з громадськістю щодо проекту розпорядження Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 червня 2018 р. № 428"

ЗВІТ
про результати проведення електронних консультацій з громадськістю щодо проекту розпорядження Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 червня 2018 р. № 428»

Найменування органу виконавчої влади та назва проекту акта, що виносився на обговорення

Міністерство енергетики України відповідно до Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996, у період з 17.08.2021 по 31.08.2021 включно оприлюднювало на офіційному веб-сайті Міністерства у підрубриці «Обговорення проектів нормативно-правових актів (які не є регуляторним актом)» рубрики «Нормативно-правова робота» розділу «Діяльність» проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 червня 2018 р. № 428» (далі – проект розпорядження).

Проект розпорядження розроблено на виконання кроку 341 Плану пріоритетних дій Уряду на 2020 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.09.2020 № 1133, і завдань, визначених пунктом 3 розділу 5 протоколу № 52 засідання Кабінету Міністрів України від 14.04.2021, пунктом 16 протоколу № 7 засідання Антикризового енергетичного штабу від 29.07.2021 та підпунктом «б» пункту 7 частини першої рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30.07.2021 «Про заходи з нейтралізації загроз в енергетичній сфері», введеного в дію Указом Президента України від 28.08.2021 № 452/2021.

Інформація про осіб, що взяли участь в обговоренні

Протягом періоду оприлюднення проекту розпорядження Міністерство енергетики України отримало листи від:

Громадської організації «Збережи Дніпро».

Інформація про зауваження та пропозиції, що надійшли до органу виконавчої влади за результатами обговорення

У наданих Громадською організацією «Збережи Дніпро» матеріалах порушено питання щодо:

1. внесення змін до тексту проекту розпорядження в частині забезпечення участі громадськості у впровадженні Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок;

2. визначення відповідальності операторів великих спалювальних установок за порушення строків та умов екологічної модернізації обладнання;

3. забезпечення незмінності наповнення додатків до Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок.

Інформація про врахування зауважень та пропозицій громадськості

Зауваження та пропозиції Громадської організації «Збережи Дніпро» до проекту розпорядження відхилено.

Обґрунтування неврахування пропозицій та зауважень

До пункту першого зауважень та пропозицій громадськості.

Процес імплементації Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок здійснюється тимчасовою робочою групою Міністерства енергетики України з розроблення механізму впровадження Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок. Зазначена робоча група є дорадчим органом, що здійснює експертну та консультативну підтримку впровадження Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок.

Зважаючи на суспільну значущість практичної реалізації Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок, Міністерство енергетики України розгляне можливість участі представників громадськості у діяльності зазначеної робочої групи.

До пункту другого зауважень та пропозицій громадськості.

У рамках приєднання до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства Україна взяла зобов’язання стосовно імплементації в національне законодавство європейських нормативів викидів (відповідно до Директиви 2010/75/ЄС про промислові викиди без проміжного виконання Директиви 2001/80/ЄС про обмеження викидів деяких забруднюючих речовин у повітря від великих спалювальних установок) за окремими забруднюючими речовинами в атмосферне повітря для великих спалювальних установок, зокрема теплових електричних станцій, теплових електричних централей та великих котелень, із номінальною тепловою потужністю понад 50 МВт.

З метою поступового впровадження зазначених вимог розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.11.2017 № 796 схвалено Національний план скорочення викидів від великих спалювальних установок, реалізацію якого розпочато з 01.01.2018 і яка триватиме до 31.12.2028 для викидів пилу та діоксиду сірки та до 31.12.2033 – для викидів оксидів азоту (згідно з рішенням Ради Міністрів Енергетичного Співтовариства від 14.08.2015 № D/2015/07/MC-EnC).

Координатором виконання Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок визначено Міністерство енергетики України.

Разом з тим, відповідно до Плану заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.10.2017 № 1106, відповідальним органом влади за імплементацію вимог Директиви 2010/75/ЄС в національне законодавство визначено Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України.

Великі спалювальні установки, оператори яких прийняли добровільне рішення щодо участі у механізмі перехідного плану стосовно поступового зменшення викидів забруднюючих речовин, включені до Додатку 2 до Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок.

Водночас, оператори великих спалювальних установок із переліку Opt-Out (Додаток 4 до Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок) прийняли письмове зобов’язання щодо виведення своїх установок із експлуатації не пізніше 31.12.2023 – у разі встановлення обмеження напрацювання 20 тис. годин, і не пізніше 31.12.2033 – у разі встановлення обмеження напрацювання 40 тис. годин (згідно з рішенням Ради Міністрів Енергетичного Співтовариства від 14.10.2016 № D/2016/19/MC-EnC).

Крім того, оператори великих спалювальних установок із переліку, наведеного у Додатку 3 до Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок, як і будь-які інші оператори великих спалювальних установок, можуть здійснювати викиди відповідно до отриманих дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що визначено Порядком проведення та оплати робіт, пов’язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 302.

Зазначені дозволи видаються операторам великих спалювальних установок, у тому числі, з урахуванням встановлених у перехідному плані обмежень щодо викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та відступу щодо обмеженого строку експлуатації.

При цьому відповідальність за порушення законодавства в галузі охорони атмосферного повітря передбачена статтями 33 і 34 Закону України «Про охорону атмосферного повітря». Положеннями статті 78 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена відповідальність за порушення порядку здійснення викиду забруднюючих речовин в атмосферу або впливу на неї фізичних та біологічних факторів.

Разом з тим, з метою дотримання щорічних обмежень обсягів викидів забруднюючих речовин оператори великих спалювальних установок, які беруть участь у перехідному плані, можуть обмінюватися між собою обсягами викидів. Такий обмін може здійснюватися як на односторонній основі – відступлення незатребуваного обсягу щорічних граничних викидів однієї великої спалювальної установки іншій, так і на двосторонній основі – взаємна передача між великими спалювальними установками валових обсягів викидів за різними видами викидів.

До пункту третього зауважень та пропозицій громадськості.

За рахунок загального скорочення споживання електричної енергії в Україні знижуються обсяги виробництва електричної енергії на об’єктах теплової енергетики, отже зменшуються й обсяги викидів забруднюючих речовин. Україна у 2018-2020 роках повністю виконала міжнародні зобов’язання із обмеження викидів у рамках приєднання до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства.

Разом з тим, необхідно брати до уваги визначальну роль теплової енергетики як маневрової потужності для підтримки енергетичного балансу України в умовах прискореного зростання генерації потужностями з негарантованим графіком виробництва.

Крім того, за прогнозами Національної академії наук України та відповідно до Звіту з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей, що підготовлений НЕК «Укренерго» і затверджений Постановою НКРЕКП від 16.06.2021 № 975, за умови відсутності практичної реалізації заходів зі зменшення викидів з 2025 року у період проходження зимового максимуму навантажень очікується дефіцит близько 3 ГВт напівпікових потужностей.

Наслідками нестачі доступної для оператора системи передачі потужності може стати збільшення імпорту електричної енергії до максимальних значень, які спроможні забезпечити міждержавні перетини в період найвищих цін на зовнішніх ринках, та обмеження споживання. Також з’явиться необхідність закупівлі природного газу і включення в роботу енергоблоків на резервному паливі (природний газ, мазут), що безперечно призведе до посилення фінансового навантаження на ринок електричної енергії та як наслідок – на кінцевого споживача.

Крім того, згідно з чинною редакцією переліку Opt-Out, вже до 31.12.2021 мають припинити роботу ряд котлоагрегатів Дніпровської ТЕЦ та Херсонська ТЕЦ, які обслуговують населення відповідно м. Кам’янське Дніпропетровської обл. (до 100 тис. осіб) та м. Херсон (до 250 тис. осіб).

Неузгоджене з викликами поточного стану енергетичної системи виведення з експлуатації великих спалювальних установок і відсутність альтернативних джерел генерації теплової енергії спричиняють загрози надзвичайного стану у галузі та можуть призвести до негативних соціально-економічних наслідків у регіонах: від втрати робочих місць в енергетичній і суміжних сферах економіки до зупинки теплопостачання об’єктів критичної та соціальної інфраструктури в розпал осінньо-зимового періоду.

Отже, запропоновані зміни до Національного плану скорочення викидів від великих спалювальних установок спрямовані на підтримку сталості енергетичної системи України, не суперечать міжнародним зобов’язанням держави щодо екологізації теплової енергетики і не потребують погодження з європейськими партнерами.

Результати обговорення проекту розпорядження

Продовжено погодження проекту розпорядження в редакції Міністерства енергетики України відповідно до регламентних вимог.

Примітка

Після завершення періоду оприлюднення проекту розпорядження Міністерство енергетики України отримало зауваження та пропозиції, які за змістом ідентичні матеріалам, наданим Громадською організацією «Збережи Дніпро», від:

Громадської організації «Центр екологічних ініціатив «Екодія», Громадської організації «Україна без сміття», фізичних осіб Андрієвський В.В., Базілеева А.М., Базюкевич Є.В., Васютин В.І., Гончаренко О.В., Горстка Т.В., Демідова Н.Є., Дроздик А.С., Жилко К.С., Зубець Н.Ю., Іванов М.О., Іванова К.Л., Івасенко І.М., Караул О.А., Кристал Б.Е., Кульбачук І.Г., Лукашевич О.А., Мельников О.О., Мурзін Б.П., Натикач Л.І., Нестерук Р.П., Романова Д.О., Сіпачов А.І., Строчка О.Б., Тугаєва І.В., Тупчій С.С., Шоя О.А.